ایمیل وبلاگ

ایمیل وبلاگ: DaryayeElm.Blogspot@gmail.com

مرداد ۰۶، ۱۳۸۹

Localization in Wireless sensor network - Part 1

یکی از راه‌های جلوگیری از حملات مختلف و همچنین اهراز هویت در شبکه‌های حسگر بی‌سیم، بدست آوردن مکان گره‌ها می‌باشد.
برای شروع مقاله‌ی زیر را انتخاب کرده و مورد بررسی قرار دادیم.

R. Shokri, M. Poturalski, G. Ravot, P. Papadimitratos, J. Hubaux, “A Low-Cost Secure Neighbor Verification Protocol for Wireless Sensor Networks”, LCA-REPORT-2008-020 Oct 2008


در لینک‌های زیر می‌توانید مقاله و نقد آن را دانلود کنید.


تیر ۲۷، ۱۳۸۹

انجام عملیات دیگر در هنگام نصب ویندوز

یکی از کارهایی که کلیه کاربران هر از گاهی خواسته یا ناخواسته به سراغ آن میروند ، نصب نسخه های مختلف ویندوز است. به دید بسیاری از افراد نصب ویندوز یک پروسه خشک و تکراری است و در هنگام نصب آن تنها میتوان صبر کرد تا کار به اتمام برسد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در هنگام نصب ویندوز و عبور از مرحله اولیه، شما میتوانید در حین نصب به گشت و گذار در محیط CMD هم بپردازید! این کار وقتی بسیار به کمک شما میاید که به فرض هنگام نصب از شما درخواست شماره سریال شود و شماره سریال داخل فایل متنی داخل خود CD نصب ویندوز باشد ، با این ترفند میتوانید همان موقع فایل متنی خود را باز کرده و سریال را بخوانید. همچنین شما قادر خواهید بود فایل های exe را نیز اجرا کنید، بدین معنی که به هنگام نصب ویندوز شما میتوانید نرم افزارهای جانبی را نیز به شکل همزمان بر روی سیستم خود نصب کنید.

بدین منظور:
پس از عبور از مراحل اولیه و انتخاب درایو ها و رستارت سیستم، شما میتوانید با فشردن دو کلید Shift و F10 به شکل همزمان وارد محیط CMD شوید. با استفاده از این محیط کلیه عملیات اجرایی فوق را میتوانید صورت دهید.

تیر ۲۳، ۱۳۸۹

کلاستربندی در شبکه‌های حسگر بی‌سیم

Figure 1. Output of simulation of the single level clustering algorithm

هر سنسور در شبکه با احتمال p یک گرة سرگروه (Clusterhead) می‌شود و خودش را در محدودة فرکانسی‌اش تبلیغ می‌کند. به این گره‌های سرگروه، سرگروه‌های داوطلب می‌گویند. این تبلیغات برای گره‌هایی که در k پرش از گرة تبلیغ کننده قرار دارند، forward می‌شود. هر سنسوری که این تبلیغ بدستش برسد و خودش نیز سرگروه نباشد، به نزدیکترین کلاسترِ متعلق به سرگروه می‌پیوندد. هر سنسوری که سرگروه نبوده و عضو هیچ کلاستری هم نباشد، خودش یک سرگروه می‌شود. به این گره‌های سرگروه، گره‌های سرگروهِ اجباری گفته می‌شود. زیرا هر تبلیغ به اندازة k پرش به گره‌های دیگر ارسال می‌شود و ممکن است در محدوده زمانی t این تبلیغ به دست گره‌ای خاص نرسیده باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که این گره در k پرش گره‌های سرگروه داوطلب وجود ندارد از این رو خودش به صورت اجباری تبدیل به گرة سرگروه می‌شود [1].
[1]    S. Bandyopadhyay, E. Coyle, An energy efficient hierarchical clustering algorithm for wireless sensor networks, in: Proceedings of the 22nd Annual Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies (INFOCOM 2003), San Francisco, California, April 2003

تیر ۲۰، ۱۳۸۹

مهمترین تفاوت‌های تراشه‌های سلرون و پنتیوم


مهمترین تفاوت‌های بین CPUهای پنتیوم و سلرون به قرار زیر است:
  • هسته: تراشه‌ی سلرون بر پایه‌ی پنتیوم 4 است.
  • کش: تراشه‌‌های سلرون از حافظه‌ی کش کمتری نسبت به پنتیوم برخوردار است. تراشه‌ی سلرون حدود 128 کیلوبایت حافظه‌ی کش  از نوع L2 برخوردار است در حالی که تراشه‌ی پنتیوم 4 برابر این مقدار را داراست. مقدار کش از نوع L2 تأثیر فراوانی در سرعت و کارایی سیستم دارد.
  • سرعت کلاک: تراشه‌های پنتیوم از تراشه‌های سلرون سرعت کلاک بیشتری دارند. پرسرعت‌ترین تراشه‌ی پنتیوم 4 حدود 60 در صد سریع‌تر از پر سرعت‌ترین تراشه‌ی سلرون است.
  • سرعت باس: سرعت باس در تراشه‌های پنتیوم حدود 30 در صد سریع‌تر از تراشه‌های سلرون است.
زمانیکه این دو تراشه که دارای سرعت‌های یکسان دارند را در کنار هم قرار می‌دهد، تفاوت‌های محسوسی را مشاهد خواهید کرد. سرعت و مقدار کش متفاوت برای کاربردهای متفاوت می‌باشد. اگر شما از کامپیوترتان فقط برای چک کردن میل و مرور صفحات وب استفاده می‌کنید، تراشه‌های سلرون انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد زیرا هم کارایی را خواهید داشت و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. اما اگر احتیاج به سرعت‌های بالاتر کلاک و باس احتیاج دارید می‌توانید تراشه‌های پنتیوم را خریداری کنید.

منبع: How Stuff Works

تیر ۱۳، ۱۳۸۹

ده دلیل برای ارتقاء به ویندوز سرور 2008



۱) پشتیبانی بهتر از آخرین سخت‌افزار سرور

ویندوز سرور R۲۲۰۰۸ اولین نسخه از ویندوز سرور است که بطور کامل معماری ۳۲ بیتی را رها کرده است. همراه با حرکت بسوی معماری ۶۴ بیتی مایکروسافت طراحی ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ را برای پشتیبانی از ۲۵۶ پردازنده منطقی پایه ریزی کرده است. بر این اساس مایکروسافت طراحی Hyper-V را به گونه*ای انجام داده است که توانایی پشتیبانی از ۳۲ پردازنده منطقی را داشته باشد در حالی که نسخه ابتدایی از برنامه Hyper-V قابلیت پشتیبانی از ۱۶ پردازنده را داشت. بطور کلی ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ برای مدیریت بهتر را منابع سخت*افزاری طراحی شده است. استفاده بهینه و کامل از منابعی چون RAM و CPU یکی از چند ویژگی*های ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ است.

۲) بهینه سازی مصرف انرژی

این روزها صاحبان صنایع در پی راه*حل مناسبی جهت کم کردن هزینه*های جاری خود هستند. برای صنعت IT نیز ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ یکی از این راه*حل*ها محسوب می*شود، چرا که استفاده بهینه از منابع انرژی و بهینه*سازی مصرف برق یکی از ویژگی*های این نسخه از ویندوز است. استفاده از ویندوز ۷ و ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ با توجه به اضافه شدن group plicy مربوط به مدیریت منابع و انرژی راهکاری بسیار مناسبی در راه رسیدن به این هدف می*باشد.

۳) بهره مندی از IIS ۷.۵

ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ با آخرین نسخه از برنامه Internet Information Services (IIS) همراه است و همراهی IIS با بهترین راهکارهای امنیتی برای وب*سایت*ها و سرورهای ارائه خدمات میزبانی وب یکی از دلایل محکم و بهره*مندی از امنیت بیشتر است، به عنوان مثال شما در نسخه*های قبلی IIS از برنامه مفید امنیتی URLscan چیزی نخواهید دید، اما در این نسخه از IIS برنامه URLscan ۳.۰ نیز به*صورت اتوماتیک با IIS ۷.۵ همراهی می*کند تا بتواند امنیت بیشتر و بهتری برایتان ایجاد کند.

۴) بهره مندی از PowerShell ۲.۰

خوشبختانه یکی از ویژگی*های ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ همراهی نسخه جدید PowerShell ۲.۰ است و با آن می‌توانید در ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ نسخه اورجینال بیش از یکصد فرمان تحت محیط خط فرمان یا همان command-line را اجرا کنید و بصورت حرفه*ای*تر به محیط تست و عیب*یابی ویندوز وارد شوید.

۵) دسترسی مستقیم

هرکسی که تجربه پشتیبانی کاربران از راه دور را دارد می*داند که این چه کار عذاب*آوری است و البته امروز تقریبا همه انتظار دارند که بتوانند از راده دور کار کنند. خوشبختانه مایکروسافت روش این کار را با ستفاده از یک فلسفه جدید برای دسترسی از راه دور آسان کرده است. در ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ دیگر تفاوتی بین یک اتصال محلی و یا اتصال از راه دور وجود ندارد. اساساً، در مورد تمامی اتصالات به شکلی مشابه عمل می*شود و ویندوز محاسبات پشت پرده را انجام می*دهد. ویژگی که این کار را عملی می*کند به دسترسی مستقیم یا همان Direct access معروف شده است.

۶) میزکار مجازی یکپارچه

ویژگی Terminal Service سالهاست که در ویندوز سرور در دسترس است اما ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ یک میزکار مجازی یکپارچه و پیشرفته را ارائه کرده است. این ویژگی دو مزیت دارد؛ اول اینکه برنامه*های میزبان در منوی استارت ظاهر می*شود و این حالت برنامه*هایی که به*صورت محلی بر روی سرور نصب شده است نیز صادق است. برای کاربر تفکیک برنامه*های نصب شده قبلی و اختصاصی کاربر کمی دشوار بود، اما هم اینک ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ این تفکیک*پذیری را انجام داده است. مزیت دوم این است که توابع گرافیکی (برخی توابع I/O مانند صفحه کلید و یا ماوس) اینک از طریق میزکار کاربر اداره خواهد شد. این بدین معناست در هر با ارتباط با سرور از راه دور از منابع کمتری از سرور استفاده خواهد شد و بنابراین می*توان از این منابع به شکل کارآمدتری استفاده کرد.

۷) بهره مندی از تکنولوژی Branch Cache

استفاده از تکنولوژی Branch Cache یکی از بهترین ویژگی*های جدید در ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ نامیده می*شود. ایده پشت پرده این ویژگی جهت بالا بردن کارآیی ارتباطات در محیط WAN به وجود آمده است، به این ترتیب که فایل*هایی که بر روی سرور قرار گرفته است و کاربران در دفاتر و شعب مختلف باید به آنها دسترسی داشته باشند مشترک می*شود. پیمودن مسیر از مبدا تا مقصد و در دسترس قرار دادن فایل*ها به*صورت جداگانه برای هر کاربر مستلزم بالا بودن سرعت ارتباط و به هدر رفتن پهنای باند می*شود. از این رو این تکنولوژی به اشتراک*گذاری فایل*ها بین چندین کاربر به*صورت مشترک را پیشنهاد می*دهد. این تکنیک می*تواند کمک بزرگی به کاهش هزینه*های پهنای باند در سرور اصلی باشد و تنها در صورت تغییر فایل اصلی در سرور این مسیر باید از اول پیموده شود.

۸) ویندوز سرور Backup

یکی از دغدغه*های شرکت*ها برای اطمینان خاطر از روند کار سرورهای اطلاعاتی تهیه نسخه پشیبان و استفاده از آن در شرایط اضطراری و ضروری است. استفاده از برنامه*های جانبی مانند Acronis و Symantec Gost برای تهیه نسخه پشتیبان و یا برنامه همراه با ویندوز (NTBACKUP) یکی از راهکارهای پیش روی شرکت*ها بوده است. اما زمانی که ویندوز سرور ۲۰۰۸ به بازار آمد فاقد برنامه تهیه نسخه پشتیبان*گیری بود و برای بسیاری از شرکت*ها استفاده از نرم*افزارهای جانبی بسیار سنگین بود و مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ نیز مجددا برنامه حرفه*ای (NTBACKUP) را به این مجموعه اضافه کرده است و از نظر قابلیت*های نسخه*های قبلی مورد اطمینان*تر و پیشرفته*تر است و برای راه*اندازی سیستم پشتیبان*گیری یکی از ابزارهای معقول تبدیل شده است.

۹) بهترین روش های آنالیز و تجزیه تحلیل

در حال حاضر مایکروسافت نسخه*ای از برنامه اختصاصی خود با نام (The Best Practices Analyzer) را برای IIS ارائه کرده است پیش از این این برنامه به*صورت یکی از افزونه*های مایکروسافت بود، اما با گذشت زمان و استقبال کاربران حرفه*ای از این ابزار برای روش*های آنالیز مایکروسافت آن برای ویندوز سرور ۲۰۰۸ R۲ به*صورت رایگان و مستقیم درنظر گرفته است به طوری که اکنون می*توان تجزیه و تحلیل سرویس*های مختلف سرور مانند IIS ،SQL Server و ISA Server را با چنین ابزراهایی انجام داد.

۱۰) Hyper-V

قبلاً هم اشاره کرده بودم Hyper-V با طراحی دوباره توانایی پشتیبانی از ۳۲ پردازنده را دارد، اما این بار می*خواهم به یکی دیگر از برجستگی*های این برنامه اشاره کنم. از مهم*ترین مسایلی که ممکن است هنگام استفاده از تکنولوژی*های مجازی*سازی در پیش داشته باشید انجام نقل*وانتقال از یک میزبان مجازی به یک میزبان دیگر است، این اتفاقیست که ممکن است برای هر کاربری پیش آمده باشد و با سپری شدن زمانی کوتاه یا بلند به هدف خود رسیده باشید. این بار انجام چنین نقل*وانتقالی در Hyper-V بدون وقفه و یا به عبارتی بدون Downtime انجام خواهد شد، قابلیت کوچک دیگری که به برجستگی این ابزار می*افزاید اضافه کردن هارد مجازی به ماشین مجازی بدون نیاز به بارگذاری و یا ریست کردن مجدد ویندوز است.

تیر ۱۲، ۱۳۸۹

یه خبر خوب

سلام به همه

بعد از مدت‌ها در به دری برای آپلود فایل‌هام، بالاخره تونستم یه اکانت Premium از Rapidshare بگیرم.
از این به بعد فایل‌هام رو می‌تونین از Rapidshare دانلود کنید.

موفق و سربلند باشید
جعفری